10 relaxtips voor mama’s

Moments Mémorables

Herken je het? Het gevoel voortdurend ‘aan’ te staan? Om iedereen constant te pleasen?
Dan zijn deze 10 relaxtips een absolute must voor jou.

Jaren heb ik gedacht dat het normaal was om alle balletjes hoog in de lucht te houden & mezelf voorbij te lopen. Ik associeerde het met ‘mama zijn’ & was me niet bewust dat het ook anders kon. Want het is uiteraard niet de bedoeling om voortdurend ‘aan’ te staan, besef ik nu. Het is dik oké om de pauzeknop in te drukken. In deze blog wil ik je hiervan bewust maken, zonder schuldgevoel naar je kind(eren) of anderen.

Niemand zal voor jou de pauzeknop indrukken, die controle heb je (gelukkig) zelf. Met kleine, bewuste & haalbare pauzes creëer je al een verschil. Hieronder geef ik je 10 relaxtips die je volledig zelf naar je hand kan zetten, maar eerst ga ik dieper in waarom tijd voor jezelf belangrijk is.

Waarom is relaxtijd nodig?

Onze maatschappij staat gelijk aan druk, verantwoordelijkheden en haast. Je hebt zoveel rollen die je dagelijks vervult: je bent niet alleen een mama, maar ook een partner, (beste) vriendin, dochter, werknemer/ondernemer & uiteraard ook gewoon jezelf. Vaak heb je dan het gevoel dat je helemaal niets meer écht voor jezelf doet. En als je dat dan toch doet, houd je er nog eens een schuldgevoel aan over. Want ons hoofd is een wervelwind aan gedachten wat je anders met die tijd had kunnen doen.

En toch. Toch is échte relaxtijd belangrijk omdat je anders leeg loopt. We zeggen wel eens “ik ben helemaal op(gebrand)”, klopt helemaal. De energie in jouw lichaam & geest zijn op. Relaxtijd is dus nodig om weer op te laden & nieuwe inspiratie te krijgen. Diep vanbinnen weet je ook wel dat een ontspannen mama, een blije mama is. Zowel jouw gezin als jij zelf heeft hier dus meer aan. Want ongetwijfeld zal je bij de volgende driftbui van je kind meer ontspannen reageren. Relaxtijd als mama is dus eigenlijk een must.

10 kleine – bewuste & haalbare relaxtips voor mama’s

De onderstaande tips zijn écht haalbaar zonder dat je een schuldgevoel krijgt. Begin eerst met tijd voor jezelf in te plannen. Zo kan je bijvoorbeeld met je partner afspreken om een moment per week vast te leggen. Zo stel je minder gemakkelijk uit én heb je iets om naar uit te kijken. Ook kan het inschakelen van anderen – bijvoorbeeld je ouders, vriendin, buren – helpen om op de kinderen te passen. Want hé, je hoeft het niet allemaal in je eentje te klaren.

Relaxtips:

  1. Creëer een plek in je huis of tuin om rustig een boek te lezen of om naar muziek te luisteren.
  2. Ga naar buiten. Maak een deugddoende wandeling in het park, bos of strand. Je zal achteraf de energie weer helemaal voelen stromen.
  3. Doe een dutje. Een powernap tussen de 10 à 30 minuten doet wonderen.
  4. Leg je telefoon aan de kant. Zo maak je bewuster tijd voor andere dingen & kan je makkelijker ontspannen.
  5. Ga op stap met een vriend(in): enkele uurtjes keuvelen zorgt voor opgeladen batterijen.
  6. Neem een douche of bad. Maak een kuuroord in je eigen badkamer, met een heerlijke scrub, badschuim of douchegel & bodylotion.
  7. Sta eens stil. Zet je neer om je dag te overdenken, bekijk eens hoe je met jouw tijd bewuster kan omgaan.
  8. Verstand op nul. Plof in de zetel & kijk een film of tv-programma. Ontsnap even aan de realiteit.
  9. Zoek een laagdrempelige hobby. Je kan het bijvoorbeeld fijn vinden om te gaan fietsen, wandelen, tuinieren, dansen,…
  10. Schrijf je hoofd leeg. Ga flowschrijven op een stuk papier. Schrijf alles op wat in je opkomt. Laat los wat onbelangrijk is & pak de dingen aan die je (eenvoudig) kan veranderen.

Dit vind ik wel belangrijk: leg geen te grote druk op jezelf. Alles is goed. Probeer op een liefdevolle manier naar jezelf te kijken, zonder oordeel. Ik vind het vooral nodig om je bewust te maken van welke mogelijkheden er zijn. Geniet & relax.

En oh ja, de producten van Moments Mémorables helpen je in het beleven van wat tijd voor jezelf.

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

1 + 11 =